دوره ی آموزشی شبکه ، از پرمخاطب ترین و جذاب ترین دوره های موجود در آموزشگاه ما می باشد، که به منظور ارتقای سطح دانشجویان در زمینه ی شبکه ارائه شده است.

شبکه چیست؟

در چه جاهایی کاربرد دارد؟ آیا تا به حال شده است که اسم آن به گوشتان خورده باشد، یا در کاری به آن نیاز پیدا کرده باشید؟

استفاده از شبکه در سازمان های کوچک و بزرگ

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، فرایندهای گذشته، آسان تر از قبل انجام می پذیرند. فرایندهایی که در گذشته، زمان زیادی را از کارکنان یک ارگان یا سازمان، و یا مدیران بخش های مختلف، می گرفتند. از جمله این فرایندها می توان به نامه نگاری، ذخیره ی اطلاعات، بایگانی، اطلاع رسانی و… اشاره کرد که همه را می توان در یک سازمان مشاهده کرد و هرچه سازمان مورد نظر بزرگ تر باشد، این فرایندها گسترده تر بوده و به نسبت آن نیز در گذشته زمان بیشتری را از کارکنان بخش های مختلف می گرفتند. به همین منظور، شبکه پدید آمد تا ارتباط های مختلف از جمله  voice،  video و… و همچنین ارتباط های از طریق ایمیل و نامه نگاری های از این طریق، را بهبود ببخشد و از طریق شبکه بتوان تمامی آن ها را در یک سازمان بزرگ یا کوچک، اجرایی کرد. حتی بخش های مختلف دیگر از جمله بایگانی مدارک و ذخیره سازی اطلاعات و یا به اشتراک گذاری نامه ها و اطلاعات در یک سازمان نیز می تواند از طریق همین شبکه ها انجام پذیر باشد. به علاوه ی این نکته که این شبکه ها درون سازمانی هستند و هیچ کدام از اطلاعاتی که درون آن ها تبادل می شود، به بیرون درز نخواهد کرد. اما گسترش این شبکه ها، نیازمند پایه گذاری هایی است که باید به آن ها توجه کرد. در ابتدای امر شما باید با تجهیزات این شبکه ها آشنا شوید.

تجهیزات دوره شبکه

تجهیزات شبکه

مثلا یکی از مهم ترین و معتبرترین تجهیزات شبکه در دنیا، تجهیزات سیسکو هستند که می توان برای پایه گذاری یک شبکه در یک سازمان یا ارگان، از آن ها استفاده کرد. تجهیزات دیگری نیز وجود دارند که می توان از آن ها استفاده کرد، اما سیسکو با توجه به پشتیبانی قوی و کلاس های آموزشی ای که مخصوص تجهیزات خود در سراسر دنیا برگزار می کند، خود را جزو معتبرترین تجهیزات در این زمینه به اثبات رسانده است. دوره هایی نظیر CCNA که دارای بخش های مختلفی است که از پایه گذاری و تاسیس یک شبکه گرفته، تا نحوه ی پیکربندی و تنظیمات آن را شامل می شوند.

دوره آموزشی شبکه

راه اندازی یک شبکه ی مدرن

اما بحث دیگر در شبکه، مکان راه اندازی، و نحوه ی راه اندازی این شبکه ها می باشد که در دوره هایی که وجود دارند، می توانید تمامی دانشی که در این زمینه به آن نیازمند هستید را بیابید. شما در این دوره ها، باید نحوه ی پیکربندی و تنظیمات دهی بر روی یک شبکه را بیاموزید، چرا که هر روزه ممکن است مشکلات مختلفی در این گونه شبکه ها پدید آیند و نیازمند رفع این گونه مشکلات باشید. اما مهم ترین نکته ای که یک مهندس شبکه باید بیاموزد، نحوه ی ایمن سازی یک شبکه است. در گذشته چون مدارک و اطلاعات محرمانه یا غیرمحرمانه در بایگانی ها، بایگانی می شدند و دسترسی به آن ها مشکل بود، این مشکل کم تر به وجود می آمد. اما امروزه وقتی شما تمامی اطلاعات و مدارک موجود در یک سازمان را در بستر شبکه قرار می دهید، هکرها و کسانی که سارقین این اطلاعات می باشند، به راحتی می توانند به آن ها دسترسی پیدا کنند. اما یک مهندس شبکه می تواند با استفاده از تجهیزات و برنامه نویسی های مربوط به این حوزه، از دسترسی های بیجا و ایجاد مشکلات امنیتی برای شبکه جلوگیری کند و ساختار آن را به گونه ای معماری کند که هیچ گونه اطلاعاتی به بیرون درز نکند. در این زمینه نیز دوره های متنوعی وجود دارند که از برنامه نویسی در این بستر گرفته تا استفاده از نرم افزارهای مربوطه را به شما می آموزند. اما امروزه سعی شده است تا بر روی بستر شبکه، امکاناتی نظیر ارتباط های تلفنی، وایرلس، ویدیو کال، ویس کال، ویدیو کنفرانس و… ایجاد شود تا در سازمان مورد نظر بتوان از راه دور نیز کارهای مربوطه را انجام داد. یعنی به گونه ای می توان گفت که شبکه، تا حدودی توانسته است اقدامات حضوری در یک سازمان را کاهش دهد و افراد زیادی را از طریق خود با سازمان مورد نظر در ارتباط قرار دهد. حتی از مکان های مختلف در سراسر دنیا.

شروع دوره آموزشی شبکه

ورود به دنیای شبکه

اما شما برای اینکه بخواهید با دوره های شبکه و به طور کلی با کارکرد شبکه آشنا شوید، باید از ابتدا و از سطوح مقدماتی شروع به تحصیل در دوره های مربوط به آن شوید. دوره هایی که شروع آن ها با  Network+ می باشد و ادامه دهنده ی این راه را می توان دوره های  Security+ ،  Storage+ و… دانست. اما اگر از تجهیزات خاصی استفاده می کنید، مثلا سیسکو، باید به طور تخصصی دوره های مربوط به همان تجهیزات را مورد آموزش قرار دهید. مثلا شما برای شروع دوره های سیسکو باید از دوره ی  CCNA Routing Switching شروع به فعالیت کنید و در دوره های بعدی، با مباحثی همچون ویس، وایرلس، امنیت، فایروال، وی پی ان، آی پی اس و… آشنا شوید. اما کاربردهای شبکه به همین جا ختم نمی شوند و شما برای این که به یک مهندس شبکه تبدیل شوید، باید در دوره هایی شرکت کنید که علاوه بر مسائل تئوری که به شما آموزش داده می شوند، مباحث عملی را نیز به طور کامل از نزدیک مشاهده کنید. مثلا دوره هایی که شما در آن ها فقط مسائل تئوری امنیت را بیاموزید، هیچ گاه نمی توانند به شما در ایمن سازی یک شبکه کمک کنند. و یا مثلا دوره هایی که در آن فقط به صورت تئوری، مباحث ذخیره سازی اطلاعات و یا به اشتراک گذاری آن ها را توضیح می دهند، هیچ گاه نمی توانند به یک مهندس شبکه کمک کنند تا بستری مناسب برای ذخیره سازی اطلاعات را فراهم کند. به همین منظور، تمامی دوره هایی که برای شما در نظر گرفته ایم، دوره هایی هستند که به صورت تئوری و عملی، ابتدا با شرح مباحث مربوطه به صورت تئوری و سپس همراه با کار با سیستم های شبکه، به شما مباحث مربوط به شبکه را آموزش می دهند و کمک می کنند تا دانش خود را در این زمینه کامل کنید. اما باید این نکته را نیز بدانید که کار بر روی بستر شبکه، تنها بسته به انجام امور به مدت طولانی و تجربه ی بالا بستگی دارد. به طور مثال، هکرهایی وجود دارند که سال ها کارشان هک کردن سایت ها و شبکه های مختلف می باشد و هیچ گاه یک مهندس شبکه که به تازگی وارد این عرصه شده است، نمی تواند با آن ها به صورت جدی مقابله کند. پس صبر و پشت کار در این دوره ها می تواند عامل موفقیت شما و همچنین بدل کننده ی شما به یک مهندس شبکه ی قوی باشد.

مخاطبین دوره های شبکه چه کسانی هستند؟

اما بسیاری بر این عقیده اند که شروع چنین دوره هایی، نیازمند دانش قبلی می باشد. در این جا باید بگوییم که دانش قبلی در این زمینه ها، از جمله برنامه نویسی و … در این زمینه، می تواند به رشد شما بسیار کمک کند. اما هرکسی که علاقمند به این گونه موضوعات می باشد و یا در کار خود نیازمند استفاده از بستر شبکه است، می تواند از سطوح پایه ی این دوره ها شروع به تحصیل کرده و به مرور با دانش شبکه آشنا شود. چرا که کار در این گونه بسترها، نیازمند دانش های دیگری نیز هست که در ابتدا شاید به نظر شما غیر مرتبط باشند اما بسیار کاربردی محسوب می شوند. به طور مثال شاید شما فکر کنید که برنامه نویسی، امری است که مربوط به مهندسان برنامه نویس و مهندسان نرم افزار می باشد اما باید بدانید که فعالیت در بسترهای شبکه، نیازمند دانش برنامه نویسی، از طریق برنامه های مختلف نیز می باشد که در طول دوره هایی که می گذرانید، به شما آموزش داده می شوند. به طور مثال، تمامی هکرهایی که در این زمینه فعالیت می کنند، از طریق برنامه نویسی های مختلف وارد شبکه شده و اطلاعات را به سرقت می برند. پس شما در دوره ای که مربوط به هک و ضد هک می باشد، با روش هایی که آن ها استفاده می کنند آشنا شده و می توانید برای مقابله با آن ها، از روش های خودشان استفاده کنید. پس همانطور که اشاره کردیم، شروع دوره های شبکه و تبدیل شدن به یک مهندس network، هیچ نیازی به دانش های قبلی و کار در این زمینه ندارد. البته وجود این دانش ها و تجربه ی کاری می تواند شما را در این مسیر بسیار جلوتر قرار دهد. اما تمامی کسانی که به این گونه موضوعات علاقمند هستند، از جمله تمامی دانش جویان نرم افزار، کامپیوتر، IT و… و یا تمامی مهندسین و کارشناسان فنی و مدیران فنی شرکت هایی که از بستر شبکه استفاده می کنند، و یا حتی تمامی افرادی که در هیچ کدام از این زمینه ها فعالیت ندارند، اما علاقمند به تحصیل در این دوره ها و ادامه ی فعالیت در این زمینه در آینده را دارند، می توانند از مخاطبین این دوره ها به حساب آیند و دوره های آموزشی خود را از پایه،  یعنی دوره هایی نظیر  Network+ و… شروع کنند و ادامه ی این مسیر را به درستی بپیمایند.

متخصص شبکه شوید چه امروز چه فردا

مشاهده بیشتر

نظرات

متوسط امتیازات

0
بدون امتیاز 0 رای
2,650,000 تومان
0 نقد و بررسی

جزئیات امتیازات

5 ستاره
0
4 ستاره
0
3 ستاره
0
2 ستاره
0
1 ستاره
0

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دوره آموزشی شبکه”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *