داده کاوی یا Data mining موضوعی است که می خواهیم در این مقاله به آن بپردازیم. همانطور که میدانید در عصری هستیم که به عصر اطلاعات و ارتباطات معروف است و در واقع می توان گفت تا حدود زیادی زندگی انسانها به اطلاعات و استفاده بهینه از آنها گره خورده است.  دیتا ماینینگ در واقع یکی از روش هایی است که می توان با استفاده از آن از داده های خام، دانش کاربردی استخراج نمود که در ادامه در این بار بیشتر توضیح خواهیم داد.

نام دوره :

دوره داده کاوی data mining

 

Data mining از دو واژه Data به معنی داده و mining به معنی استخراج تشکیل شده است و در نهایت معادل فارسی آن استخراج داده تعیین شده است. می توان گفت که دیتا ماینینگ فرآیندی است که به کشف دانش از دل داده های خام می پردازد، اما چگونه این کار و به چه وسیله ای انجام خواهد شد؟

Data mining یک راه برای کسب اطلاعات و الگوهای مفید از یک سری داده خام است که با استفاده از آنها می توان به نتایجی در زمینه های دلخواه دست یافت. این نتایج به دانش تبدیل می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند. استخراج داده ها با استفاده از الگوریتم ها و فرآیند های از پیش برنامه ریزی شده صورت خواهد گرفت.

فرآیند داده کاوی یا Data mining از ۶ مرحله و فرآیند اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

انتخاب داده های مورد نیاز از میان انبوه داده مورد دسترس

پردازش اولیه داده ها و پاکسازی آنها

کشف الگوها با استفاده از تبدیل داده ها

انجام فرآیند داده کاوی یا Data mining

ارائه و نمایش اطلاعات به دست آمده از دیتا ماینینگ

و در نهایت رسیدن به دانش مورد نیاز با بررسی اطلاعات به دست آمده

کاربرد های Data mining

Data mining دارای کاربرد های زیادی در به دست آوردن اطلاعات مفید می باشد. در واقع علاوه بر اینکه می توان با استفاده از داده کاوی، اطلاعات اضافی را کنار گذاشت، می توان به اطلاعات مهم و نتیجه بخشی هم رسید که می تواند به دانش تبدیل شود.

کاربرد ها و استفاده هایی که از Data mining خواهد شد، عبارتند از:

تمرکز بر روی داده های بزرگ که نسبت به دیگر داده ها نتیجه بخش خواهند بود.

به دست آوردن اطلاعات کاربردی از داده های خام

کشف الگوی میان داده ها و پیدا کردن ارتباطاتی که ممکن است با هم داشته باشند.

پیش بینی نتایج تا حدود بسیار زیادی

همه این موارد کاربرد های دیتا ماینینگ بود، اما این فرآیند همانقدر که برای انسان کمک بخش و نتیجه بخش است، همانقدر هم سخت است و از مشکلات آن می توان به حجیم بودن داده های خام ورودی و عدم اطمینان به نتایج داده ها و اطلاعات خروجی اشاره نمود.

نرم افزار R و rapid miner ، SPSS ، Weka ، زبان برنامه نویسی پایتون و متلب از نرم افزار ها و ابزارهایی به حساب می آیند که می توانند در Data mining مورد استفاده قرار بگیرند. داده کاوی معمولا در ادارات مالی، سازمان های بیمه، بانک ها و سازمان های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

مشاهده بیشتر

نظرات

متوسط امتیازات

0
بدون امتیاز 0 رای
3,300,000 تومان
0 نقد و بررسی

جزئیات امتیازات

5 ستاره
0
4 ستاره
0
3 ستاره
0
2 ستاره
0
1 ستاره
0

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دوره داده کاوی Data Mining”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *