درباره آینده پژوهی چه اطلاعاتی دارید؟ آیا با این مفهوم آشنا هستید؟ ما در این مقاله می خواهیم به تعریف آینده پژوهی بپردازیم که شما می توانید آن را مطالعه و مشاهده نمایید و از اطلاعاتی که در اختیار شما قرار داده می شود، استفاده ببرید.

انسان ها بسیار به دنبال این هستند که بتوانند با استفاده از فرمول ها و الگوریتم هایی به آینده دست پیدا کنند و برخی از مسائل را پیش بینی کنند. البته منظور از آینده، شامل تمام فعالیت های انسانی و طبیعی است که انسان با دانستن آنها می تواند امکانات و پیش بینی های لازم را برای آن تهیه نماید. آینده پژوهی از عهده این کار بر میاید.

نام دوره :

دوره آینده پژوهی

 

کلاس آینده پژوهی در آموزشگاه ویستا

آینده پژوهی چیست؟

آینده پژوهی عبارتند از تجزیه و تحلیل هایی که با استفاده از منابع موجود در راستای شناخت الگوهای آینده، مطالعه و بررسی می شوند. در واقع این مطالعات به ما نشان می دهند که اتفاقاتی که در دنیای امروز رخ می دهند، چگونه می توانند موجب رویدادهای آینده شوند.

برای مثال ما با استفاده از تحقیقاتی، نتایجی را می گیریم که می توان با استفاده از آن به بررسی آینده پرداخت. در حقیقت هر شخصی می تواند آینده پژوهی کند و برای آینده پیش بینی هایی انجام دهد. یک مثال در این مورد که می توان بیان کرد که با مفهوم آینده پژوهی بیشتر آشنا شوید:

در سال ۱۳۷۵ میانگین تعداد نفرات یک خانواده ۴٫۴ نفر بوده است. ( آمارها مربوط به کشور ایران است )

این رقم در سال ۱۳۸۵ به ۴ نفر کاهش پیدا کرده است

با توجه به این کاهش جمعیت ما تا سال ۱۴۰۰ با چه مشکلاتی روبرو خواهیم بود؟

شاید این موضوع را بارها در رسانه ها شنیده اید و پیش بینی شده است که جمعیت ایران تا بیست سال آینده رو به پیری خواهد رفت و نیروی جوان، کم خواهد شد. در این زمینه می توان با آینده پژوهی و رسم الگوها تعیین کرد که چه مشکلاتی ممکن است پیش بیاید و آینده چگونه خواهد بود، برای آن آینده باید اقداماتی را صورت داد.

ضرورت آینده پژوهی

در همه کشور ها و جوامع امروزی، بشر در حال پیشرفت است و این پیشرفت با شتاب بسیار زیادی در حال وقوع است. برای اینکه کشورها و جوامع بتوانند در میان کشورهای رقیب باقی بمانند، باید بتوانند آینده پژوهی کنند.

مزیت آینده پژوهی در واقع سبب شناسایی الگوهای آینده خواهد شد و با توجه به این الگوها می توان پیش بینی ها و تمهیدات لازم را برای موفقیت به دست آورد.

برای مثال، اگر کشور ها و جوامع بتوانند آینده پژوهی از اینترنت و دنیای مجازی داشته باشند، می توانند اقتصاد کشور خود را بر این اساس برنامه ریزی کنند و پیشرفت زیادی را در این زمینه رقم بزنند.

پیش فرض های آینده پژوهی

در ادامه به بررسی چند مورد از پیش فرض های آینده پژوهی اشاره می کنیم:

آینده امکانپذیر: هر چیزی اعم از خوب یا بد، محتمل یا بعید ممکن است اتفاق بیفتد.

آینده محتمل : هر چیزی که به احتمال بسیار زیاد در آینده رخ می دهد.

آینده دلخواه : هر چیزی که به صورت ایده آل و دلخواه ما در آینده رخ بدهد.

مشاهده بیشتر

نظرات

متوسط امتیازات

0
بدون امتیاز 0 رای
2,650,000 تومان
0 نقد و بررسی

جزئیات امتیازات

5 ستاره
0
4 ستاره
0
3 ستاره
0
2 ستاره
0
1 ستاره
0

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دوره آینده پژوهی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *