نام دوره:

لینوکس برای مبتدیان

 

یونیکس چیست؟ به معنای دقیق ، این برنامه هسته سیستم عامل اشتراک زمانی، است، یعنی برنامه‌ای که منابع کامپیوتر را کنترل می‌کند و آنها را در بین کاربرانش ، تخصیص می‌دهد. این برنامه به کاربرانش اجازه می دهد که برنامه‌هایشان را اجراء کنند، و وسایل جانبی (دیسکها، پایانه‌ها ، چاپگر و از این قبیل وسایل) را که به سیستم ارتباط دارد را کنترل می‌کند و فایل سیستمی را فراهم می‌آورد که ذخیره سازی طولنی مدت اطلعاتی همچون : برنامه‌ها، داده‌ها و اسناد را کنترل کند. به معنای کلی، یونیکس غالباً نه تنها شامل اساس و شالوده است بلکه، شامل برنامه‌های ضروری همچون : مترجم (مفسر)، ویراستار، زبانهای فرمانها ، برنامه‌هایی جهت کپی و چاپ فایلها و از این قبیل خدمات است. باز هم به معنای وسیعتر، یونیکس حتی شامل برنامه‌های توسعه یافته توسط شما و یا دیگر کاربرانی است که این برنامه‌ها را در سیستم شما، بدون وقفه اجراء می‌شوند، برنامه‌هایی همچون : ابزارهایی برای تهیه اسناد، مراحلی برای تجزیه تحلیل آماری و بسته‌های نرم افزاری تصاویر (طرحها). کدامیک از این استفاده‌هایی که از سیستم یونیکس مطرح شد، با توجه به سیستمی که شما در حال استفاده از آن هستید، صحیح است. زمانی که ما از اصطلح یونیکس در مابقی این کتاب استفاده می‌کنیم، محتوای کتاب باید آن معنی را که ضمنی است، مطرح کند. سیستم یونیکس بعضی اوقات درمقایسه با آنچه که هست ، مشکل تر به نظر می‌رسد، یعنی برای مبتدیان درک چگونگی بهترین استفاده از امکانات موجود، مشکل است. اما خوشبختانه، شروع کار با آن سخت نیست، تنها اطلع و دانش پیرامون چندین برنامه باعث راه افتادن شما در استفاده از این سستم می‌شود. این فصل وسیله‌ای است برای کمک به شما در جهت شروع هر چه سریعتر استفاده از سیستم. این فصل به عنوان بررسی کلی است نه راهنمای استفاده، ما در نظر داریم که مطالب را به صورت جزیٔی‌تر در فصول بعدی دوباره، مطرح کنیم. ما در نظر داریم که در مورد این عرصه‌های وسیع صحبت کنیم :

•مبانی اصلی : شامل وارد شدن و خارج شدن از سیستم، فرامین ساده، تصحیح خطاهای تایپ، پست الکترونیکی،

ارتباطات بین پایانه‌ای ، است.

•استفاده روز به روز، شامل موارد زیر است : شامل ، فایلها و فایل سیستم، فایلهای چاپگر، فهرست راهنماها ، فرامین مورد

استفاده عادی.

•فرمان مترجم (مفسر) یا shell شامل موارد زیر است :

مختصر نویسی نام فایل، تغییر جهت ورودی و خروجی ، Pipes ، پاک کننده‌های محیط و از بین بردن نمادها و تعریف مسیر جستجو برای فرامین. اگر شما از یک سیستم یونیکس استفاده می‌کنید، (از آنجایی که اغلب قسمتهای این فصل برای شما آشنا است) مستقیماً به سراغ فصل ۲ بروید. شما به یک کپی از فهرست راهنمای برنامه‌ساز یونیکس نیاز خواهید داشت، حتی زمانی که شما این فصل را مطالعه می‌کنید، غالباً بیان این امر که بهتر است، حتی زمانی که شما این فصل را مطالعه‌ می‌کنید، غالباً بیان این امر که بهتر است شما برخی از مطالب موجود در فهرست را به جای تکرار آنها در اینجا مورد مطالعه قرار دهید، برای ما امری آسانتر به نظر می رسد. این کتاب در نظر ندارد که آن مطالب را جایگزین کند، بلکه در نظر دارد که به شما چگونگی بهترین استفاده از فرامین توصیف شده در آن، را نشان دهد. علوه بر این، ممکن است تفاوتهای بین آنچه که ما در اینجا می‌گویٔیم و آنچه که در سیستم شما صحیح به نظر می‌رسد، وجود داشته باشد. فهرست راهنما، در شروع آنچه که برای یافتن برنامه‌های صحیح جهت کاربرد در رفع مشکل و فراگیری استفاده از آن، ضروری به نظر می‌رسد، دارای فهرست جابه‌جا شده‌ای است. نهایتاً ، یک توصیه‌ای که لزم به نظر می‌رسد این است که از آزمایش کردن ، نترسید.

اگر شما یک مبتدی هستید، مسایٔل تصادفی زیادی وجود دارد که شما می‌توانید با انجام آنها به خودتان یا دیگر کاربران آسیب برسانید. بنابراین، چگونگی عملکرد آن مسایٔل را با تلش و کوشش بر روی آنها فرا گیرید. این فصل، فصل بسیار طولنی است و بهترین راه برای مطالعه آن این است که هر دفعه چند صفحه را مطالعه کنید و مادامی که به پیش می‌روید، مطالب را مورد آزمایش و بررسی قرار دهید.

مشاهده بیشتر

نظرات

متوسط امتیازات

0
بدون امتیاز 0 رای
1,200,000 تومان
0 نقد و بررسی

جزئیات امتیازات

5 ستاره
0
4 ستاره
0
3 ستاره
0
2 ستاره
0
1 ستاره
0

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دوره لینوکس برای مبتدیان”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *